Õpikäsitus
Kiiresti muutuvas maailmas, kus tulevased elukutsed ja tehnoloogiad on pidevas arengus, on oluline, et õpilased omandaksid oskused ja mõtteviisi, mis aitavad neil edukalt toime tulla. Raadi Põhikooli õpikäsitus põhineb kognitiivteaduse uuringutel, mis selgitavad, kuidas lapsed õpivad.
Kooli eesmärk on toetada õpilaste kujunemist lahendustele orienteeritud kriitilisteks mõtlejateks, tõhusateks suhtlejateks ja loovateks uuendajateks. Õppimine ei ole pelgalt teadmiste omandamine, vaid ka eneseusku ja enesejuhtimisoskusi arendav protsess, kus õpilased saavad kogeda, et õige mõtteviisi ja strateegiatega on nad võimelised saavutama rohkem, kui nad ise usuvad.
Raadi Põhikooli õpikäsitus tugineb R. Ryan ja E. Deci isemääramisteooriale, mis selgitab, kuidas õppimise kvaliteeti ja püsivust mõjutab motivatsiooni liik – sisemine või väline. Laps, kelle õppimine on sisemiselt motiveeritud, tegutseb enda valikust lähtudes, kogeb huvi ja rahuldust teadmiste omandamisest ning arendab oma oskusi iseseisvalt. Väline motivatsioon, mis on seotud näiteks hinnete, kiituse või sanktsioonidega, võib küll lühiajaliselt õppimist ergutada, kuid püsivate teadmiste ja autonoomse õpikogemuse kujunemisel on määravaks sisemise motivatsiooni toetamine. Kui õppimine on tähenduslik ja pakub huvi, suureneb õpilase loomulik tahe teadmisi omandada ning neid rakendada.
Isemääramisteooria kohaselt on õpilaste õppimismotivatsioon tugevam ja püsivam, kui nende psühholoogilised baasvajadused, nagu autonoomia, seotus ja kompetentsus, on toetatud. Kui õpilasel on võimalus teha iseseisvaid otsuseid, tunda end osana õpikeskkonnast ning kogeda eduelamusi, suureneb tema sisemine motivatsioon ja õppimisvõimekus.Õpikäsituses rakendatakse ka lähima arengu tsooni (L. Võgotski) põhimõtet, mille kohaselt on õppimine kõige tõhusam siis, kui ülesanded on piisavalt keerulised, et pakkuda väljakutset, kuid samas saavutatavad, kui õppijale antakse sobiv tugi. Õpetaja roll on suunata ja toetada õppijat, aidates tal ületada väljakutseid, kuid andes samal ajal piisavalt iseseisvust ja vastutust.
Üldõpetus
Esimeses kooliastmes rakendame üldõpetust, mis seob erinevad õppeained tervikuks ja toetab lapse loomulikku huvi maailma vastu. Õppimine toimub uurimisteemade kaudu, mille õpetajad planeerivad koos enne õppeaastat.
Üldõpetus:
- aitab kujundada terviklikku maailmapilti ja arendab loovust ning kriitilist mõtlemist;
toetub lapse kogemustele ja huvidele, sidudes õppe eluliste situatsioonidega; - kasutab mängu ja praktilisi tegevusi, mis arendavad koostööoskusi ja eneseväljendust;
- kohandub iga lapse vajaduste ja võimetega;
- toetab õppimist kujundava hindamise kaudu, keskendudes arengule ja edusammudele.
See lähenemine loob inspireeriva keskkonna, kus teadmised ja oskused kasvavad ühtseks tervikuks ning kujundavad aluse elukestvale õppimisele.
Varajane võõrkeeleõpe
Raadi Põhikoolis alustatakse A-võõrkeele ehk inglise keele õppimist 1. klassis. Võõrkeele õppimise varajane alustamine aitab lastel omandada keelt loomulikumalt ja hääldust täpsemalt. Noorelt õppides kujuneb parem keeleline paindlikkus ja võime mitut keelt korraga hallata. Keeleõpe arendab kognitiivseid oskusi, nagu mälu, probleemilahendus ja loogiline mõtlemine.
Mitmekeelsus laiendab kultuurilist silmaringi ja suurendab empaatiavõimet teiste rahvuste suhtes. Hea keeleoskus parandab haridus- ja karjäärivõimalusi ning suurendab konkurentsivõimet tööturul. Võõrkeelte oskamine hõlbustab reisimist ja suhtlemist rahvusvahelises keskkonnas. See tugevdab ka eneseväljendusoskust ja suurendab enesekindlust suhtlemisel. Keeleõpe aitab mõista keeltevahelisi seoseid ning toetab emakeeleoskuse arengut. Keeleteadmised avardavad võimalusi teadlikumaks meediatarbimiseks ja kriitiliseks mõtlemiseks. Seetõttu on varajane ja järjepidev võõrkeeleõpe oluline igakülgse arengu toetamiseks.
Õpipädevuste arendamine
Raadi Põhikoolis on õpioskuste arendamine loomulik osa igapäevasest õppetööst ja lapse üldisest arengust. Meie eesmärk on kujundada õpilastest iseseisvad ja teadlikud õppijad, kellel on oskused ja mõtteviis, et tulla toime muutuvas maailmas ja nautida teadmiste omandamist kogu elu vältel.
Esimeses kooliastmes pöörame erilist tähelepanu sellele, et lapsed õpiksid mõistma, kuidas nad õpivad. Selleks arendame metakognitiivseid oskusi – oskust mõelda oma õppimise üle, hinnata tugevusi ja nõrkusi ning valida endale sobivaid õppimisstrateegiaid. Kui laps mõistab, kuidas tema aju töötab, suureneb tema enesekindlus ja motivatsioon.
Oluline osa õpioskuste kujundamisest on ka:
- ajaplaneerimine ja organiseeritus – õpilased õpivad koostama päevaplaane, seadma eesmärke ja korraldama oma õpitegevusi;
- lugemisoskuse ja tekstitöötluse arendamine, et leida tekstidest olulist infot, teha kokkuvõtteid ja siduda uus teadmine varasemaga;
- meeldejätmise ja kordamise tehnikad, mis toetavad teadmiste pikaajalist säilimist;
- vigadest õppimine ja vastupidavus, mis aitavad lastel näha vigu loomuliku osana õppimisest ning tugevdavad enesekindlust ka keeruliste ülesannete lahendamisel.
Lisaks kognitiivsetele oskustele peame tähtsaks ka laste vaimset ja füüsilist heaolu – räägime tervislikust toitumisest, unest ja liikumise olulisusest, sest tasakaalus laps suudab paremini keskenduda ja õppimist nautida.
Õpilaste õpipädevuste ja enesemääratluse arengu hindamiseks kasutame Tallinna Ülikooli teadlaste loodud teste (EIS), mis aitavad koguda teavet ja kavandada parendustegevusi. Nii tagame, et iga laps saab tuge ja juhendamist just seal, kus tal on seda kõige rohkem vaja.
Raadi Põhikoolis kasvatame õppijaid, kes oskavad seada eesmärke, juhtida oma tegevusi ja säilitada õpihuvi kogu eluks.